Wednesday, February 21, 2007

Det krävs mod

Karim Amer, eller hans fulla namn Abdel Karim Nabil Suleiman är en modig man. Trots att han bara är 22 år gammal har han utmanat yttrandefriheten i Egyptien och riskerar därför 11 år i fängelse.
Det är människor som Karim Amer som kommer att förändra vår värld då de vågar stå upp för sina medfödda rättigheter trots att bakåtsträvare kan komma att förstöra deras liv genom att sätta dem i fängelse med riktiga brottslingar. Tids nog kommer de dock att segra, men priset de betalar för att säkerhetsställa andras frihet är högt och allt som oftast oupskattat. Jag kan inte göra annat än att beundra Karim Amers mod.

Detta tycker säkert många svenskar är förkastligt, men titta omkring er.
Detta modet att stå upp för sina rättigheter saknar många även i Sverige, här är kampen dock olik den i Egyptien men principen förblir den samma.
Rätten till frihet över sin egen kropp existerar än idag inte i Sverige, prostitution, aktiv dödshjälp och även rätten att välja berusningsmedel. Här sätts människor i fängelse för offerlösa brott för att de har modet att säga: Min kropp tillhör mig och inte staten, privata avtal angår inte staten.

Alla frihetskämpar, stå på er för en dag kommer friheten. Jag är bara ledsen att så många måste få sina liv förstörda i kampen.

Karim Amer, du kämpar för en grundläggande frihet. Jag beundrar dig.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home